Your browser version is outdated. We recommend that you update your browser to the latest version.

در جلسه تشكل ITS مهمترين محورهاي اسناد معماري سيستمهاي حمل و نقل هوشمند مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت

Posted 2016/8/1

در جلسه مردادماه تشكل ITS مورخ 95/05/11 كه در سالن بهمن دانشگاه صنعتي اميركبير برگزار گرديد، ابتدا دكتر تقي زاده به تشريح جايگاه معماري سيستمهاي حمل و نقل هوشمند پرداخت و از قرار گرفتن اسناد معماري روي سايت تشكل ابراز رضايت نمود. در ادامه دكتر قطعي به تشريح دلايل تعريف طرح كلان ملي مطالعه و طراحي سيستمهاي حمل و نقل هوشمند درون شهري و برون شهري در شوراي عالي علوم، تحقيقات و فناوري و اقدامات انجام شده تاكنون جهت تدوين اسناد معماري سيستمهاي حمل و نقل هوشمند ايران پرداخت. سپس وي به نحوه انتخاب معماري مرجع براي پاسخ گويي به نيازهاي حمل و نقلي كشور با توجه به گزارشهاي بانك جهاني و گستردگي معماري هاي مختلف اشاره نمود. به عقيده اين محقق دانشگاهي، با توجه به تمايلي كه از سوي كشورهاي زيادي از اروپا، آسيا  و آمريكاي شمالي به سوي معماري آمريكا به وجود آمده استفاده از اين معماري ناگزير خواهد شد. وي اضافه كرد: با اين وجود مراحل بومي سازي معماري براي نيازهاي كشور  روي اين معماري انجام شده است و جنبه هاي زيادي از معماري ژاپن براي انجام بومي سازي مورد استفاده قرار گرفته است. وي در ادامه با نمايش هرم معماري سيستمهاي حمل  نقل هوشمند ايران،

هرم معماري سيستمهاي حمل و نقل هوشمند ايرانهرم معماري سيستمهاي حمل و نقل هوشمند ايران

 

 

به نقش محوري انسان در معماري سيستمهاي  حمل و نقل هوشمند اشاره كرد كه راس هرم معماري ايران را تشكيل مي دهد و مديريت ترافيك و اطلاعات سفر دو بال اين معماري را تشكيل مي دهند. در لايه بعدي براي ارتقاي ايمني به عنوان اولويت اصلي حمل و نقل كشور، اسناد ايمني خودرو و مديريت اضطرار قرار دارند و اسناد چهارگانه حمل و نقل عمومي، حمل كالاي تجاري، مديريت بايگاني داده و مديريت ساخت، نگهداري و تعمير اسناد زيرساختي معماري سيستم هاي حمل و نقل هوشمند  ايران را تشكيل مي دهند. 

سپس دكتر قطعي به ايجاد تغييرات در بسته هاي خدماتي 97 گانه معماري سيستمهاي حمل و نقل هوشمند ايران و اضافه نمودن ابعاد انسان محورانه به اين معماري اشاره كرد. وي نقش انسان آسيب پذير و دوچرخه سوار و موتورسوار را در اين ميان مورد توجه قرار داد. در ادامه وي به 37 نياز حمل و نقلي در كشور اشاره كرد و بيان نمود كه چگونه مي توان از تركيبي از بسته هاي خدماتي 97 گانه ايران براي پاسخ گويي به اين نيازها بهره برد. وي سپس به نحوه انتخاب بسته هاي خدماتي با توجه به ارضاي اهداف اشاره كرد و در ادامه انتخاب اين بسته ها با توجه همزمان به اهداف و ظرفيتهاي فناوري كشور را مورد اشاره قرار داد. در پايان يك نرم افزار بر پايه اكسل براي انتخاب بسته هاي خدماتي مختلف با توجه به محدوديتهاي سازماني و نوع بودجه و بايدها و نبايدهاي موجود رونمايي شد.

در ادامه جلسه پرسش و پاسخ با هدايت آقاي دكتر تقي زاده انجام شد و اعضاي تشكل راهبردهاي خود را براي بهره برداري بهتر از نتايج اسناد معماري ارائه نمودند.

در بخش دوم جلسه تشكل، مهندس جليليان و مهندس طرفه ن‍ژاد از طرف سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي، در زمينه برنامه هاي كاري دومين همايش سيستمهاي حمل و نقل هوشمند نكاتي را براي اعضاي تشكل، توضيح دادند. 

براي دريافت فايل ارائه كامل اينجا را كليك فرماييد.