Your browser version is outdated. We recommend that you update your browser to the latest version.

سند ملی مدیریت اضطرار در حمل و نقل هوشمند ایران

حوزه خدمات مدیریت اضطرار نشان­دهنده­ی سازمان­های مرتبط با ایمنی عمومی، مدیریت شرایط اضطراری، سامانه­های مرتبط با مدیریت حادثه، پاسخ به بحران، عملیات تخلیه در شرایط بحران، نظارت بر امنیت می­باشد. به طور کلی این حوزه خدمات در راستای امنیت شخصی و هشدار در زمان اضطرار، مدیریت خودروهای اضطرار و پاسخگویی به حادثه و تخلیه اماکن در شرایط بحران فعالیت می­کند. از جمله اهداف معماری مرتبط با این حوزه خدماتی می­توان به ارتقاء ایمنی، افزایش بهره­وری اقتصادی، ارتقاء امنیت و بهبود یکپارچگی ارتباطات دانست و از معیارهای کارایی آن می­توان به زمان پاسخگویی، زمان پاکسازی، تأخیرهای ناشی از حادثه اشاره کرد.

با در نظر داشتن اهداف و اقدامات اشاره شده، حوزه خدمات مدیریت اضطرار در چهار شاخه اصلی، درک موقعیت اضطراری، اعزام نیروهای اضطراری، انتشار هشدار، پاکسازی و بازیابی خلاصه گردیده و 10 بسته خدماتی 

  • دریافت تماس‌های اضطراری و اعزام نیرو
  • مسیریابی اضطراری
  • پاسخ به درخواست کمک به صورت بیسیم
  • خدمات گشت جاده­ ای
  • حفاظت از زیرساخت­های حمل­ونقل
  • هشدار در محدوده وسیع
  • سیستم هشدار زود هنگام
  • پاسخ گوئی به بلایای طبیعی و بازسازی
  • مدیریت تخلیه و ورود مجدد
  • اطلاعات مسافر در زمان بلایای طبیعی

جهت برآورد این چهار شاخه، عملیات مورد نیاز را انجام می­دهند. 

نسخه گزارشی این سند در اینجا قابل دسترس است.